چرا هنوز به روز جهانی زن نیاز داریم؟

بدست Nafiseh

 مردسالاری و فرودستی زنان در زمینه‌های اجتماعی، اقتصاد و سیاسی موضوعی جهانی است. کشور، شهر یا جامعه‌ای نیست که بتواند مدعی شود به برابری جنسیتی دست یافته و فرصت‌ها و منابع برای همه انسان‌ها در آن به برابری تقسیم شده است. اما این نابرابری در هر جامعه‌ای جلوه‌ای متفاوت دارد. اگر کسی از شما پرسید چرا در ایران هم هنوز باید روزی به عنوان روز جهانی زن مورد توجه قرار بگیرد شاید این فهرست کمک کند.

خشونت خانگی

هرچند در ایران آمارهای پژوهش در مورد خشونت علیه زنان خمیر و ناپدید شده‌اند، اما آمارهای جهانی می‌گوید از هر سه زن حداقل یکی تجربه خشونت خانگی را دارد. این آمار در مورد ایران نیز با تقریب خوبی معنادار است.

قانون

همچنان در قوانین مدنی ایران، حق  طلاق یکسویه برای مرد است، ولایت فرزندان مشترک با پدر و جد پدری و اجازه ازدواج دختران با پدر است. دیه زنان نصف و ارث برای زنان با نسبت‌های متفاوت و همگی کمتر از مردان تقسیم می‌شود. شهادت دو زن معادل یک مرد است و زنان نمی‌توانند قاضی باشند.

 ازدواج دختربچه‌ها

آمار ضد و نقیضی در مورد ازدواج دختربچه‌ها وجود دارد، اما قانون در ایران ازدواج دختران را در سیزده سالگی مجاز می‌داند. آماری مابین ۴۰ هزار تا ۷۰ هزار ازدواج دختربچه در سال در ایران وجود دارد.

 اشتغال

سهم زنان از بازار کار در ایران تنها ۱۵ درصد است. در عین حالی که حضور زنان بیشتر در بخش مشاغل غیررسمی با شرایط و دستمزد بسیار پایین و نامناسب است. مضاف بر اینکه زنان در برابر کار برابر دستمزد بسیار کمتری می‌گیرند

 سهمیه‌بندی جنسیتی در آموزش عالی

زنان در حدود نیمی از جمعیت دانشجویان ایران را تشکیل می‌دهند، این در حالیست که در چند سال گذشته وضع قوانینی حضور آنها را در رشته‌های کلیدی مانند پزشکی، برخی رشته‌های مهندسی و علوم انسانی محدود کرده است.

 پوشش

حجاب در ایران اجباری است و حضور گشت ارشاد انتخاب نوع پوشش، رنگ، مدل و سایز لباس را نیز برای زنان محدود کرده است. سالانه هزاران نفر از زنانی که از نظر گشت ارشاد پوشش مناسب نداشته باشند دستگیر شده و برای آنها حکم قضایی صادر می‌شود

زنانه شدن فقر

با بالاتر رفتن تعداد زنان سرپرست خانوار، سهم اندک زنان از بازار کار و قوانین محدود کننده برای حضور زنان در فضاهای عمومی، فقر هر روز بیشتر از دیروز چهره‌ای زنانه پیدا می‌کند. زنان فقیر دسترسی کمتری به خدمات سلامتی و بهداشت و همچنین آموزش و اشتغال دارند و محرومیت بیشتری را نسبت به مردان طبقه خود تجربه می‌کنند.

 سهم اندک زنان از مشارکت سیاسی

سهم زنان از پست‌ها و موقعیت‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری کلان در ایران بسیار پایین است. تا پیش از انتخابات ۹۴ تنها ۹ نفر از ۲۸۸ نفر بوده است. (این تعداد در مجلس دهم که هنوز تشکیل نشده به ۱۴ نفر رسیده است.) هیچ وزیر زنی در کابینه نیست و بالاترین مقام زنان در عرصه سیاست معاونت رئیس جمهور است.

 ختنه زنان و قتل‌های ناموسی

همچنان در بخش‌هایی از ایران ناقص‌سازی جنسی زنان انجام می‌شود و هیچ منع جدی برای آن وجود ندارد. قتل‌های ناموسی همچنان بخشی از زندگی زنان است و قانون و عرف در بسیاری موارد از قاتلان حمایت می‌کند.

  …و 

کلمه «زن» در جستجوهای اینترنتی فیلتر است، سقط جنین جرم است، برگزاری هشت مارس در فضای عمومی ممنوع است، قانونی برای حمایت از زنان خشونت‌دیده وجود ندارد و بسیاری دیگر که می‌توان به این لیست افزود.